ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ / LIFE STORIES

Rock In Athens 1985: Η πρώτη μεγάλη ροκ συναυλία βάφτηκε με (πολύ) αίμα! [photos+vds]

«Το γνωμικό ‘η μουσική εξημερώνει τα ήθη’ κατέρρευσε μαζί με τις βιτρίνες των καταστημάτων της Σταδίου», έγραψαν οι εφημερίδες τον Ιούλιο του 1985, σχολιάζοντας τα σοβαρά επεισόδια στην πρώτη διεθνή ροκ συναυλία στο Καλλιμάρμαρο. Ξύλο μετά μουσικής, πανκ «τζαμπατζήδες» και συμπλοκές με τους σκληρούς αστυνομικούς του Αρκουδέα! Σε ρόλο πυροσβέστη η Μελίνα Μερκούρη...

Επιμέλεια: Χριστίνα Τσατσαράγκου - Photos: Αρχείο Έθνους

Rock In Athens 1985: Η πρώτη μεγάλη ροκ συναυλία βάφτηκε με (πολύ) αίμα! [photos+vds]

Το «Rock in Athens», που έλαβε χώρα πριν από 31 χρόνια ακριβώς στις 26 και 27 Ιουλίου 1985 στο κατάμεστο Καλλιμάρμαρο, ήταν η πρώτη μεγάλη διεθνής ροκ συναυλία που έγινε στην Ελλάδα. Το «καυτό», λόγω υψηλών θερμοκρασιών, διήμερο έδωσε στο ελληνικό νεανικό κοινό τη δυνατότητα να δει από κοντά σημαντικούς rockstars, που θαύμαζε μέσα από τις σελίδες του «Ποπ & Ροκ» και του περιοδικού «Μουσικόραμα». 

%IMAGEALT%

Το πρόγραμμα της συναυλίας θα το πληρώναμε και σήμερα ευχαρίστως: Την Παρασκευή 26 Ιουλίου εμφανίστηκαν οι: Telephone, The Stranglers, Depeche Mode και οι Culture Club, με τον εκκεντρικό Boy George. Ενώ, το Σάββατο 27 Ιουλίου έπαιξαν οι: Talk Talk, Cure, Nina Hagen και οι The Clash.

Το εισιτήριο των 2.000 δραχμών (για το διήμερο - όταν η εφημερίδα κόστιζε 40 δρχ) μπορεί να φαίνεται φθηνό μπροστά στα 45 και 50 ευρώ που πληρώνουμε σήμερα για διεθνή συγκροτήματα, αλλά τότε θεωρήθηκε «αλμυρό».

%IMAGEALT%
Photo: lifo.gr

Η ιδέα για το «Rock in Athens» ήταν της Μελίνας!

90.000 διψασμένοι νέοι παρακολούθησαν το «Rock in Athens», με καλεσμένους την αφρόκρεμα της παγκόσμιας ροκ σκηνής.

Η συναυλία Rock in Athens το 1985 ήταν ένα από τα πιο πολυσυζητημένα γεγονότα της χρονιάς. Η ιδέα ήταν της αείμνηστης υπουργού πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, με αφορμή ότι η Αθήνα ήταν πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Η εταιρία που έφερε τους καλλιτέχνες ήταν η γαλλική Nouvelles Frontieres.

Ήταν η πρώτη φορά που τόσα μεγάλα ονόματα κατέφθασαν στην Ελλάδα και η πρώτη φορά που δόθηκε το Καλλιμάρμαρο για ένα γεγονός που αφορούσε τη «φουριόζα» νεολαία.

Η οποία ανταποκρίθηκε φορώντας τα πιο φανταχτερά για την εποχή ρούχα και το πιο εκκεντρικό πανκ μακιγιάζ – άλλωστε ένας από τους headliners ήταν ο Boy George! 

%IMAGEALT%

Photo: lifo.gr


%IMAGEALT%

Photo: lifo.gr


%IMAGEALT%

Photo: lifo.gr


%IMAGEALT%

Photo: lifo.gr

Μάλιστα την εβδομάδα του Ιουλίου που πραγματοποιήθηκε η συναυλία, βρέθηκε στην Ελλάδα και ο David Bowie, που οι εφημερίδες ούτε λίγο ούτε πολύ χαρακτήρισαν μεγάλο «ψώνιο». «Αφού το έπαιξε βεντέτα και συμπεριφέρθηκε σαν να είναι ο μόνος τραγουδιστής επί γης πήρε ένα πλοίο για την Πάτμο», έγραψαν οι δημοσιογράφοι, που δεν κατόρθωσαν να του πάρουν ούτε μια δήλωση. Και φυσικά όπου και αν πήγαινε τον αναγνώριζαν όλοι.

%IMAGEALT%

The Culture Club & Boy George


%IMAGEALT%

Depeche Mode


%IMAGEALT%

Nina Hagen

Τα γκρουπ - «αυτοί οι ροκάδες με τα αλλοπρόσαλλα ρούχα και τα πορτοκαλιά μαλλιά» όπως έγραψαν οι εφημερίδες - εγκαταστάθηκαν στο Χίλτον… όπου δόθηκε ατυχές πάρτι από τους διοργανωτές προς τιμήν τους, στις 25 Ιουλίου στην πισίνα. Οι δημοσιογράφοι που δεν άκουγαν … ροκ, ξεσάλωσαν γράφοντας: 

«Παρδαλό πλήθος με σατανική όψη και γυάλινα μάτια» - « Όργιο χρωματισμών, μαλλιών και ρούχων» - «Μια καλοστημένη επιχείρηση με μπλουζάκια και αφίσες στο χώρο της Σταδίου».

%IMAGEALT%


Ταξίδι πίσω στο χρόνο είναι τα σπάνια βίντεο από τη συναυλία:

 

 

%IMAGEALT%
Photo: lifo.gr

Ξύλο μετά μουσικής – μέσα έπαιζαν οι Stranglers και έξω άναβαν φωτιές

Η περίφημη φράση-κλειδί της συναυλίας ήταν: «Αυτό το εισιτήριο θα γίνει κοιμητήριο»!

Το πρόγραμμα της πρώτης μέρας του φεστιβάλ, της Παρασκευής 26 Ιουλίου 1985, περιελάμβανε τις εμφανίσεις των Τζίμη Πανούση και των Μουσικών Ταξιαρχιών (που ακύρωσαν λόγω ιδεολογικών διαφορών με την εμπορική πολιτική χορηγιών του φεστιβάλ), των Stranglers, των Depeche Mode και των Culture Club. 

%IMAGEALT%

Η ζέστη της Σαχάρας δεν εμπόδισε όσους είχαν προμηθευτεί εισιτήριο -και όσους σχεδίαζαν να μπουκάρουν στο χώρο τσάμπα - να συγκεντρωθούν στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Τα αναψυκτικά ζεστά και ακριβά, και οι Γάλλοι διοργανωτές με μία μάνικα προσπαθούσαν να δροσίσουν όσους βρίσκονταν μπροστά μπροστά.

Την ώρα που τραγουδούσε ο Dave Gahan των Depeche Mode, οι τζαμπατζήδες μετά από απανωτά ντου ενάντια στην αστυνομία, αλλά και μετά από μια μικρή πυρκαγιά που ξέσπασε στον λόφο που συνορεύει με το Παναθηναϊκό στάδιο, κατάφεραν να μπουν στο φεστιβάλ, να το παρακολουθήσουν δωρεάν. Εκεί υπήρξαν συμπλοκές με αστυνομικούς και τραυματισμοί εκατέρωθεν.

%IMAGEALT%

Τότε ο υφυπουργός Πολιτισμού και αρμόδιος για τα θέματα Νέας Γενιάς, Γιώργος Παπανδρέου, λέγεται ότι ζήτησε να ανοίξουν οι πόρτες, για να μπουν όλοι στο στάδιο.... «Πιστεύω στην ελευθερία της τέχνης» δήλωσε η Μελίνα Μερκούρη που κατέφθασε εν μέσω επεισοδίων μαζί με τον τότε Υφυπουργό Σήφη Βαλλυράκη.

Την επόμενη ημέρα εξέδωσε την εξής ανακοίνωση: «Η μεγάλη εκδήλωση συναυλίας ροκ στο Παναθηναϊκό Στάδιο ανταποκρίνεται έμπρακτα στο δικαίωμα της ελληνικής νεολαίας να γνωρίσει νέα ρεύματα στη σύγχρονη μουσική. Είναι απόλυτα δικαιολογημένο για μια καλλιτεχνική ή αθλητική εκδήλωση μεγάλου κόστους να υπάρχει εισιτήριο. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, η απαίτηση για δωρεάν είσοδο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το αίσθημα δικαίου αυτών που πλήρωσαν. Το εισιτήριο δεν μπορεί να είναι ούτε πρόσχημα ούτε άλλοθι για την πρόκληση τέτοιων επεισοδίων».... 

%IMAGEALT%

Η αμφισεξουαλική εμφάνιση των Culture Club, ήταν παταγώδης αποτυχία. Ο Boy George, έφαγε στο κεφάλι κουτιά μπίρας, πλαστικά μπουκάλια νερού, μέχρι και πέτρες. Όταν προσπαθώντας να ηρεμήσει το κοινό είπε: «Ας φερθούμε ως ενήλικες», άλλο μέλος του συγκροτήματος, ανταπέδωσε στο κοινό... μια πέτρα.

«Αν δεν ήμουν κυρία, θα σας έδειχνα τον κώλο μου!», ήταν η απάντηση του τραγουδιστή, που ειρωνικά είπε ότι κάποιοι «είναι και πολύ άνδρες». Την επόμενη μέρα, οι εφημερίδες τον αποκαλούσαν το «βρομόστομο αγόρι».... 

%IMAGEALT%

45 εκατομμύρια δρχ. δόθηκαν στους καλλιτέχνες -  Εριστική η Nina Hagen

Μέχρι να στήσει κάθε μπάντα τα όργανά της, κάθε λεπτό διαφήμισης στη γιγαντοοθόνη κόστιζε 1.400.000 δραχμές  

Το πρόγραμμα της δεύτερης μέρας περιλάμβανε τις εμφανίσεις των Telephone, των Talk–Talk, των The Cure, της Nina Hagen και των The Clash.

Η Nina Hagen προσήλθε στο Καλλιμάρμαρο μετά από μια εβδομάδα διακοπών στην Κρήτη, όπου δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι αναζήτησε την ειρήνη… Έτυχε υποδοχής ανάλογης αρχηγού κράτους, αλλά εμφανίστηκε με τουπέ και εριστική: «Είμαι αυτή που είμαι και θα το καταλάβετε όταν δείτε τη συναυλία μου. Τότε μπορεί να καταλάβετε κι εσείς ποιοι είστε». Χαρακτήρισε το τείχος του Βερολίνου – που ακόμη στεκόταν ολοζώντανο – ωραίο μέρος για γκράφιτι. Τέλος, απαίτησε να γνωρίσει τη Μελίνα Μερκούρη, η οποία βρισκόταν στον συναυλιακό χώρο. Όπερ και εγένετο.

%IMAGEALT%

Οι The Cure έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό,  ενώ οι The Clash που έκλεισαν το φεστιβάλ λέγεται ότι δεν είχαν ειδοποιήσει ούτε τη δισκογραφική τους και βρήκαν έναν ιδιώτη, που τους μετέφερε στο ξενοδοχείο με το ημιφορτηγό του!

 Οι Γάλλοι διοργανωτές παραπονέθηκαν ότι δεν έβγαλαν τα έξοδά τους και ότι ανησυχούσαν για την ασφάλεια των καλλιτεχνών. Κάποιοι στάθηκαν ιδιαίτερα στον υπερβάλλοντα ζήλο της αστυνομίας - που έριξε αρκετό ξύλο με τα ξύλινα παραδοσιακά γκλομπ - και άλλοι στο γεγονός ότι ροκ συναυλία χωρίς επεισόδια είναι γάμος χωρίς νταούλια! 

%IMAGEALT%

%IMAGEALT%

 

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ